З досвіду роботи вчителя історії Перехожук
Анни Володимирівни з проблемно-методичної теми «Розвиток життєвої та соціальної
компетентності учнів через особистісно-зорієнтований підхід та впровадження
перспективних освітніх технологій»
Актуальність і перспективність досвіду:
·
сприяння виконанню завдань
Національної доктрини розвитку освіти;
·
сприяння позитивній
мотивації учнів до пізнавальної діяльності, потребі в самопізнанні,
самореалізації та самовдосконаленні;
· забезпечення умов для розвитку творчої особистості дитини;
· забезпечення
особистісно-орієнтованої моделі навчання;
· досягнення певного стандарту освіти;
·
розробити оригінальний
підхід до побудови структури сучасного уроку історії.
Мета досвіду:
·
створити атмосферу
співробітництва, взаємодії вчителя та учня;
·
створити оптимальні
умови для розвитку творчих здібностей дитини на уроках історії;
· розвивати життєву та соціальну компетентнісь школяра.
Читаючи газети «Освіта України», «Історія України», науково-методичні
журнали «Історія в школах України», «Історія і правознавство», «Історія і
суспільствознавство в школах України: теорія та методика навчання»,
«Український історичний журнал», інформаційно-практичний бюлетень «Все для
вчителя», а також іншу методичну літературу вивчаю та впроваджую інноваційні технології та методичні
поради кращих вчених та вчителів району, області, України, світу
(Баханов К., Виготський Л., Зорнік Т., Машіка В., Наровлянський О., Пометун О., Ремех
Т., Малієнко Ю., КотенкоЛ., Нетеча Я, Фрейман Г., Мельник О., Курилів В. та інші.)
Від незнання до знань ведуть три шляхи:
-
Шлях роздумів, найбільш благородний;
-
Шлях наслідування, найбільш легкий;
- Шлях досвіду, найбільш гіркий.
Конфуцій
Національна доктрина розвитку освіти
України у XXI ст. наголошує на необхідності забезпечення переходу до нової
гуманістично-інноваційної філософії освіти. Зазначається, що освіта XXI ст. —
освіта для людини. Її мета — виховання відповідальної особистості, яка здатна
до самоосвіти і саморозвитку, вміє критично мислити, опрацьовувати
різноманітну інформацію, використовувати здобуті знання і уміння для творчого
розв'язання проблем, тобто формування життєвих компетенцій учнів. Компетентність
базується на знаннях, досвіді, цінностях, здобутих завдяки навчанню, пов'язана
із загальною здатністю людини оперувати у певній ситуації здобутими знаннями
та практичним досвідом, і є показником успішності школярів.
Одним з
найважливіших чинників формування важливих компетенцій є вивчення історії в
школі. «Без знання минулого неможливе точне розуміння сучасного», — справедливо
наголошував видатний український історик і державний діяч М.Грушевський. Нові
підходи до вивчення історії повинні базуватися саме на
особистісно-орієнтованому навчанні, а всі педагогічні технології мають бути
спрямовані на виховання соціально адаптованого, свідомого громадянина України,
здатного творчо й виважено розв'язувати проблеми у процесі самореалізації
особистості.
Історії серед інших суспільствознавчих дисциплін
належить визначальне місце, тому що процес її викладання розпочинається у
п'ятому класі, тоді як інші суспільствознавчі дисципліни вивчаються пізніше і
на фундаменті засвоєних історичних знань. Таким чином, історія як шкільна
навчальна дисципліна є першоосновою, що впливає на процес формування, розвитку
та соціалізації особистості.
В процесі засвоєння суспільствознавчих
дисциплін школярі набувають не тільки специфічну суму знань, а й практичні
навички діяльності в сучасному суспільстві чи то у правовому, чи в
економічному просторі, здійснюють вибір політичної орієнтації на основі
певних політологічних та філософських знань.
Процес формування у школярів життєвої та
соціальної компетенцій відбувається поступово протягом навчання у загальноосвітній
школі. Від класу до класу навчальні уміння, які опановуються школярами, поглиблюються
та ускладнюються.
Викладання історії в школі вимагає від
учителя творчого підходу, особливо у виборі методичних прийомів і засобів,
наочного матеріалу та використання аудіовізуальних засобів. При цьому одним
із найвагоміших пріоритетів стає розвиток творчого і критичного мислення
учнів, орієнтування не стільки на знання, скільки на засвоєння учнями досвіду
самостійної роботи. Очевидно, що одним із засобів розвитку особистості учня в
цьому напрямку, а також активізації пізнавальної мотивації учня на уроках
історії є навчально-дослідницька діяльність, яка має включати в себе
постановку творчих, дослідницьких завдань і наукове, поетапне їх розв'язання.
Формування дослідницьких вмінь на уроках історії можливо в процесі поєднання
інтерактивних, аудіовізуальних і мультимедійних технологій.
Для сучасної освіти характерним є
пошук нових педагогічних можливостей, що пов'язано насамперед з відмовою від
традиційного навчання та виховання, з ідеєю цілісності педагогічного процесу
як системи, що спирається на теорії загальнолюдських цінностей, гуманізації,
особистісно-орієнтованого підходу, пріоритету суб'єкт-суб'єктних відносин.
Практика показала, що не лише традиційні, а навіть ефективні інноваційні
технології навчання не завжди дають бажаний
результат і потребують коригування та адаптації до потреб пересічного учня.
Тому я вирішила наступне:
1)
з огляду на великий обсяг
навчального матеріалу та необхідність формування навчальних компетенцій,
перевагу віддавати урокам вивчення нового матеріалу, формування умінь та
навичок, визначивши пріоритетні питання, їх вивченню приділити основну увагу;
2)
упродовж уроку, крім
інноваційних засобів навчання, використовувати традиційні. Виробити в учнів
потребу занотовувати найважливішу інформацію, створюючи при цьому опорний
конспект;
3)
активно застосовуючи
підручник, історичний атлас і тексти документів, забезпечувати максимальні
можливості для самостійної роботи учнів, що сприятиме перетворенню учнів на
активних суб'єктів навчальної діяльності;
4)
у ході вивчення нового
навчального матеріалу постійно створювати
умови для актуалізації раніш набутих знань, завдяки чому учень усвідомлює
важливість і можливість практичного застосування;
5)
обов'язково оцінювати
навчальну діяльність учнів.
Оволодіння знаннями дещо схоже на науковий
процес пізнання нових явищ. Тому завдання вчителя — не «полегшувати» цей
процес, стаючи єдиним джерелом інформації, а раціонально організувати пошук істини
і тим самим прискорювати процес пізнання. Іншими словами, вчитель лише створює
необхідні умови для пробудження пізнавальної активності учнів.
Процес викладання є організацією цілеспрямованого
й систематичного впливу вчителя на учня з метою досягти певної навчальної мети.
Цей вплив може бути безпосереднім (викладення основного
теоретичного та фактичного матеріалу вчителем за допомогою доведення,
характеристики, розмірковування, пояснення, розповіді, опису) або опосередкованим (у
вигляді настанов, що спонукають до самостійного набуття певних умінь, знань
або ціннісних сенсів).
Завдяки використанню особистісно-орієнтованих,
інтерактивних технологій поглиблюється рівень оволодіння вміннями. Учень, який
поступово починає відчувати себе суб'єктом процесу навчання, використовуючи
весь комплекс умінь, накопичує досвід спілкування, привчається ефективно
працювати в групі, колективі, вчиться співвідносити та гармонізувати власні
інтереси й інтереси інших.
Маю зробити все для того, щоб організувати процес
навчання таким чином, аби випускник школи вмів застосовувати набуті знання в
житті, розумів, що знання можуть стати в
нагоді в будь-якій життєвій ситуації — як на професійному так і на
соціально-побутовому рівні, що будь-яка з наук не існує сама по собі, а тісно
пов'язана з життям.
І
хоча освіта досить консервативна система, потрібно шукати нові шляхи і підходи
для того, щоб реалізувати ідею формування компетентності випускника школи. Але
містком до розв'язання проблеми повинна стати не примітивна компетентність,
коли випускник школи багато знає, а компетентність у широкому розумінні, коли
молода людина вміє використати свої знання на користь собі й суспільству, тобто
знає, як реалізувати себе в житті.
Анна Володимирівна! Бажаю успіху і не зупинятись на досягнутому!
ВідповістиВидалитиВи - молодець!!!
ВідповістиВидалитиВи - молодець!!!
ВідповістиВидалити